باغ جهان نماي شيراز


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 14 ارديبهشت 1396
بازدید : 37
نویسنده : rahnama-safar

باغ جهان نماي شيراز يكي از قديمي‌ترين باغ‌هاي شيراز است كه در شمال شرقي شهر شيراز و ضلع شرقي خيابان حافظ (دروازه قرآن) و بالاتر از ميدان حافظيه قرار دارد. اين باغ مانند سه باغ ارم، دلگشا و تخت قراچه از باغ‌هاي مشهور شيراز هستند.
سه ويژگي و طراحي منحصر‌به‌فردي كه باغ ايراني دارد: اول اين كه در مسير عبور جوي آب قرار گرفته است، دوم اين كه با ديوارهاي بلند محصور شده و سوم اين كه درون باغ، عمارتي تابستاني به همراه استخر آب قرار دارد. اين ويژگي ها در باغ جهان نما نيز قابل مشاهده است، در معماري باغ‌هاي ايراني ۴ خيابان پهن كه با درختان مركبات و سرو تزيين شده‌اند، به عمارتي هشت ضلعي در مركز باغ منتهي مي‌شوند. در داخل عمارت نيز استخر و فواره‌اي وجود دارد كه آب از آنجا جريان مي يابد. جوي‌هاي آبي كه در اين چهار خيابان جريان دارند، معمولا داراي فواره‌هاي متعددي هستند. در باغ جهان نما انواع درختان سرو و كاج كهنسال، مركبات و درختان ميوه وجود دارند.
باغ جهان نما در دوره حكومت «آل اينجو» و «آل مظفر» بسيار سرسبز و آباد بوده است. پيش از حمله‌ي تيمور گوركاني در نهايت آبادي و سرسبزي بوده است. «ابن عربشاه» مورخ دوره‌ي تيمور در عجايب‌المقدور اين باغ را «زينت‌الدنيا» ناميده است.
باغ جهان نما در زمان حكومت صفويه نيز از اهميت زيادي برخوردار بوده است و در سفرنامه‌ي شاردن، جواهرفروش و جهانگرد فرانسوي به آن اشاره شده است اما پس از انقراض سلسله‌ي صفويه كه ناامني، كشور را فرا مي‌گيرد، اين باغ تقريباً ويران مي‌شود.
كريم‌خان زند اين باغ را در سال ۱۱۸۵ هجري قمري حصاركشي كرد و در اطراف عمارت، خيابان‌كشي‌هاي زيبا و درخت‌كاري مفصلي ايجاد كرد. پس از دوره‌ي زنديه، در دوره‌ي قاجاريه نيز باغ جهان نما يكي از باغ‌هاي آباد و باشكوه به شمار مي‌رفته و عمارت باغ، محل پذيرايي از مهمانان حكومت بوده است.

منبع: سايت راهنماسفر




:: موضوعات مرتبط: راهنمای گردشگری ایران , ,
:: برچسب‌ها: باغ جهان نماي شيراز , گردشگري در شيراز ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








راهنمای سفر و گردشگری - طبیعت گردی در ایران - جاذبه های گردشگری و توریستی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

RSS

Powered By
loxblog.Com